08.09.2019
Zwrot środków za odwołany lot

Wszyscy byliśmy w takiej sytuacji, że lot, za który już zapłaciliśmy i na który czekamy na lotnisku, został odwołany lub lot został bardzo opóźniony.  Najczęściej według statystyk cierpią na to pasażerowie takich firm jak Wizzair i Ryanair.  Co musicie wiedzić w takim przypadku:  

 

W Europie, zgodnie z prawem, jeżeli lot zostanie opóźniony, anulowany  lub uzyskasz odmowę przyjęcia na pokład z powodu przepełnienia samolotu masz prawo do: 

 

1) Bezpłatnego korzystania z usług lotniskowych: obejmuje to napoje i posiłki w ciągu 2-4 godzin opóźnienia w zależności od odległości lotu, a także skorzystania z bezpłatnego transport do hotelu oraz noclegu, jeśli lot zostanie przełożony na następny dzień.  

2) Otrzymania rekompensaty w przypadku przepełnienia lotu lub jeśli lot został odwołany bądź opóźniony z winy linii lotniczej: 

250–600 €, jeśli lot był opóźniony i dotarłeś do celu 3 godziny później niż zaplanowany był przylot; 

125–600 €, jeśli lot został odwołany i zastąpiony innym na 14 dni przed odlotem. Z wyjątkiem sytuacji, gdy rozpoczęcie nowego lotu jest 2 godziny wcześniej i dociera 4 godziny później w wyznaczone miejsce; 

250–600 €, jeśli odmówiono Ci przyjęcia na pokład samolotu z powodu przepełnienia rezerwacji. 

W przypadku lotów międzynarodowych można ubiegać się o odszkodowanie na podstawie konwencji montrealskiej. 

Według wspomnianej konwencji pasażer w przypadku odwołanego lotu międzynarodowego ma prawo  odlecieć  innym samolotem bez dopłaty, jeśli oferuje go linia lotnicza lub poczekać na odlot swojego lotu.  

Ma również prawo do odmowy skorzystania z lotu i ubiegania się o zwrot pełnych kosztów niewykorzystanej części biletu: w przypadku anulowania rezerwacji i przepełnienia rezerwacji - w każdym przypadku podczas transferu - tylko po 5 godzinach opóźnienia.  

Gdzie działa rozporządzenie WE nr 261/2004? 

Rozporządzenie WE nr 261/2004 obowiązuje dla wszystkich lotów wewnątrz UE, dla wszystkich lotów odlatujących z UE, a także dla lotów przybywających do UE, jeśli są obsługiwane przez europejskich przewoźników. 

W tym przypadku UE oznacza 28 krajów oraz Islandię, Norwegię, Szwajcarię, Gwadelupę, Gujanę Francuską, Martynikę, Reunion, Majotty, St. Maarten, Asorish, Maderę i Wyspy Kanaryjskie. 

Czym różni się konwencja montrealska od rozporządzenia UE 261/2004: prawnicy odpowiadają 

Adeline Nordderhavenkierownik EUclaim UK: 

„Zgodnie z konwencją montrealską linia lotnicza rekompensuje szkody wyrządzone pasażerowi z powodu opóźnienia lotu, uszkodzenia lub utraty bagażu. Wysokość rekompensaty obliczana jest indywidualnie dla każdego pasażera. Może to być na przykład koszt taksówki i hotelu. Aby potwierdzić swój wydatki, pasażer stosuje czeki i zbiera wszelkie pokwitowania.” 

Zgodnie z rozporządzeniem UE 261/2004 pasażer otrzymuje wynagrodzenie pieniężne za czas stracony z powodu opóźnienia. Utrata czasu to jednakowa wielkość i  wspólna dla wszystkich pasażerów. 

Zasady te przewidują różne rodzaje rekompensat i mogą być wymagane jednocześnie. Szkoda moralna według tych norm nie  jest rekompensowana ”. 

  

Na koniec mogę doradzić, abyście dobrze zrozumieli swoje prawa i nie wpadali w panikę w sytuacjach awaryjnych. Pamiętaj, że ty i twoje prawa są zastrzeżone, a personel lotniska jest zobowiązany do udzielenia ci pomocy w każdym przypadku, jeśli zajdzie taka potrzeba!