Wszyscy byliśmy w takiej sytuacji, że lot, za który już zapłaciliśmy i na który czekamy na lotnisku, został odwołany lub lot został bardzo opóźniony. Najczęściej według statystyk cierpią na to pasażerowie takich firm jak Wizzair i Ryanair. Co musicie wiedzić w takim przypadku:
W Europie, zgodnie z prawem, jeżeli lot zostanie opóźniony, anulowany lub uzyskasz odmowę przyjęcia na pokład z powodu przepełnienia samolotu masz prawo do:
1) Bezpłatnego korzystania z usług lotniskowych: obejmuje to napoje i posiłki w ciągu 2-4 godzin opóźnienia w zależności od odległości lotu, a także skorzystania z bezpłatnego transport do hotelu oraz noclegu, jeśli lot zostanie przełożony na następny dzień.
2) Otrzymania rekompensaty w przypadku przepełnienia lotu lub jeśli lot został odwołany bądź opóźniony z winy linii lotniczej:
250–600 €, jeśli lot był opóźniony i dotarłeś do celu 3 godziny później niż zaplanowany był przylot;
125–600 €, jeśli lot został odwołany i zastąpiony innym na 14 dni przed odlotem. Z wyjątkiem sytuacji, gdy rozpoczęcie nowego lotu jest 2 godziny wcześniej i dociera 4 godziny później w wyznaczone miejsce;
250–600 €, jeśli odmówiono Ci przyjęcia na pokład samolotu z powodu przepełnienia rezerwacji.
W przypadku lotów międzynarodowych można ubiegać się o odszkodowanie na podstawie konwencji montrealskiej.
Według wspomnianej konwencji pasażer w przypadku odwołanego lotu międzynarodowego ma prawo odlecieć innym samolotem bez dopłaty, jeśli oferuje go linia lotnicza lub poczekać na odlot swojego lotu.
Ma również prawo do odmowy skorzystania z lotu i ubiegania się o zwrot pełnych kosztów niewykorzystanej części biletu: w przypadku anulowania rezerwacji i przepełnienia rezerwacji - w każdym przypadku podczas transferu - tylko po 5 godzinach opóźnienia.
Gdzie działa rozporządzenie WE nr 261/2004?
Rozporządzenie WE nr 261/2004 obowiązuje dla wszystkich lotów wewnątrz UE, dla wszystkich lotów odlatujących z UE, a także dla lotów przybywających do UE, jeśli są obsługiwane przez europejskich przewoźników.
W tym przypadku UE oznacza 28 krajów oraz Islandię, Norwegię, Szwajcarię, Gwadelupę, Gujanę Francuską, Martynikę, Reunion, Majotty, St. Maarten, Asorish, Maderę i Wyspy Kanaryjskie.
Czym różni się konwencja montrealska od rozporządzenia UE 261/2004: prawnicy odpowiadają
Adeline Nordderhaven, kierownik EUclaim UK:
„Zgodnie z konwencją montrealską linia lotnicza rekompensuje szkody wyrządzone pasażerowi z powodu opóźnienia lotu, uszkodzenia lub utraty bagażu. Wysokość rekompensaty obliczana jest indywidualnie dla każdego pasażera. Może to być na przykład koszt taksówki i hotelu. Aby potwierdzić swój wydatki, pasażer stosuje czeki i zbiera wszelkie pokwitowania.”
Zgodnie z rozporządzeniem UE 261/2004 pasażer otrzymuje wynagrodzenie pieniężne za czas stracony z powodu opóźnienia. Utrata czasu to jednakowa wielkość i wspólna dla wszystkich pasażerów.
Zasady te przewidują różne rodzaje rekompensat i mogą być wymagane jednocześnie. Szkoda moralna według tych norm nie jest rekompensowana ”.
Na koniec mogę doradzić, abyście dobrze zrozumieli swoje prawa i nie wpadali w panikę w sytuacjach awaryjnych. Pamiętaj, że ty i twoje prawa są zastrzeżone, a personel lotniska jest zobowiązany do udzielenia ci pomocy w każdym przypadku, jeśli zajdzie taka potrzeba!