23.04.2020
Jak będą wyglądać zakupy przyszłości?

Każdego dnia miliony osób na całym świecie dokonuje różnego rodzaju zakupów - od bardzo małych po bardzo duże. Wraz z rozwojem technologicznymi oraz ze zmianami społecznymi, politycznymi, zdrowotnymi zmieniają się również zachowania konsumentów. Wiele firm cały czas wychodzi naprzeciw potrzebom swoich klientów. Czasem nawet są o krok przed klientami i oprócz bezpieczeństwa, wygody proponują nowe udogodnienia. Spośród firm działających w taki sposób i oferujących najnowsze rozwiązania w aspekcie kupna i sprzedaży można wymienić przede wszystkim Allegro oraz Amazone. Te dwa serwisy aukcyjne są bardzo znane oraz cieszą się dużą popularnością.

Obserwując to jak dane usługi są dostosowywane do potrzeb ludzi kupujących różne produkty, wiele osób zadaje sobie pytanie: Jak w takim razie będą wyglądać zakupy przyszłości?

Odpowiedź w tej chwili wydaje się dość prosta: Zakupy przyszłości będą głównie wykonywane przez Internet i przy pomocy urządzeń mobilnych takich jak telefony typu smartfon, przy użyciu specjalnie do tego tworzonych aplikacji. Sklepy stacjonarne przestaną prawie istnieć, a te, które zostaną będą służyły tylko do tego abyśmy mogli dotknąć danej rzeczy i włożyć ją do naszego wirtualnego koszyka. Zmieni się również płatność za różnego rodzaju dobra materialne. Płacenie będzie bezgotówkowe, ważne będą tylko cyferki na naszym koncie. Będziemy płacić za pomocą kart, telefonów, smartwatch oraz różnych wirtualnych portfeli, których powstaje coraz więcej. W zakupach przyszłości nie będą obowiązywać godziny otwarcia i zamknięcia, takie zakupy zrobisz wszędzie gdzie chcesz i o każdej porze dnia i nocy. Cały proces dokonywania zamówienia będzie łatwy, intuicyjny i bezpieczny. Zakupy będą personalizowane na przykładzie naszych wcześniejszych transakcji i wyboru danych produktów.

Zakupy przyszłości bezpośrednio łączą się z dostawą przyszłości. Tutaj najważniejszą sprawą będzie forma dostawy, czyli jak zamówiony towar zostanie dostarczony do klienta. Najprawdopodobniej kurierów zastąpią drony, które będą wysyłane z paczką na podany adres. Dostawa będzie znacznie szybsza, zautomatyzowana i bezkontaktowa. Już teraz firma Amazone testuje możliwość wysyłania zamówień za pomocą dronów. Dzięki wykorzystaniu tych urządzeń czas dostawy ma być znacznie krótszy, plany z tym związane mówią nawet o dostarczeniu paczki w ciągu 60 minut. Oczywiście, żeby taki scenariusz się ziścił trzeba jeszcze wiele pracy i prób. Oprócz tego Amazone chce tworzyć „miejskie paczkomaty” z lądowiskami dla dronów oraz stworzyć podniebny magazyn. Sterowiec Airborne Fulfillment Center miałby na swoim pokładzie najbardziej popularne produkty, a drony zajmowałyby się dostawą na odległość mili.

Jak widać już teraz wprowadzane są różne pomysły odnośnie zakupów przyszłości i dostaw przyszłości. Zauważyć to można głównie w dużych firmach takich jak Allegro czy Amazone. 

Na przykładzie serwisu Allegro łatwo wywnioskować, że coraz więcej zakupów będzie realizowanych za pomocą Internetu, a płatności będą dokonywane online. Taki sposób nabywania rzeczy jest bardzo wygodny, bezpieczny i tańszy niż zakupy w sklepach stacjonarnych.

Kolejna sprawa to możliwość większego wyboru produktów w jednym miejscu. Poza tym wszystko odbywa się dzięki takim urządzeniom jak komputer, tablet czy smartfon. Tutaj również firma Allegro stworzyła specjalną aplikację mobilną, która w znaczny sposób ułatwia przeglądanie towaru, składanie zamówień oraz dokonywanie końcowej transakcji. Wszystko po to, aby klienci mieli komfort kupowania gdziekolwiek są i cokolwiek robią.

W zakupach przyszłości ważnym aspektem niewątpliwie będą metody płatności. Można powiedzieć, że im większy wybór sfinalizowania zakupów tym będą one bardziej wygodne, ponieważ ilu klientów tyle różnych preferencji. W Allegro już teraz jest wiele dostępnych sposobów płacenia za zakupy: szybki przelew, karta płatnicza, zapłać później (do 500zł.),              w ratach, Blik. Płatności te obsługiwane są przez PayU i Przelewy24. Daje to gwarancję bezpieczeństwa i pewności zakupów.

Kluczową sprawą w zakupach online jest oczywiście forma dostawy oraz to ile zapłacimy za dostarczenie naszych zakupów. Allegro Smart! to jedna z usług w serwisie Allegro, która zapewni nam darmową dostawę. W tym momencie i aż do 18 maja nie zapłacimy za tę usługę ani grosza. Ci, którzy wcześniej wykupili Allegro Smart! będą mogli się nią cieszyć przez kolejny miesiąc bez opłat, a zostanie ona włączona automatycznie. Natomiast osoby, które nie korzystały z tej usługi będą mogły włączyć ją i korzystać z darmowych dostaw przez 1 miesiąc. Po tym czasie usługa wygaśnie i nie zostanie pobrana żadna opłata. Warto zaznaczyć, że Allegro Smart! obejmuje takie formy dostawy jak: kurier (zakupy powyżej 100 zł. od jednego sprzedawcy), paczkomaty i punkty odbioru (zakupy za minimum 40 zł. od jednego sprzedawcy). 

W przyszłości nastąpi również rozwój różnych programów lojalnościowych, programów punktowych, w których już dziś wielu klientów chętnie bierze udział. Dzięki temu konsumenci oszczędzają, czują się doceniani przez firmy sprzedające im produkty. Allegro także oferuje zbieranie tak zwanych Monet, za które w ostatecznym rozrachunku możemy płacić za zakupione artykuły. Program jest bardzo prosty. Najpierw szukamy produktów z Monetami, następnie kupujemy za pomocą Allegro Finanse i otrzymujemy daną ilość Monet po naciśnięciu „Odbierz”. Przy kolejnych zakupach za minimum 40 zł. możemy zapłacić właśnie tymi zdobytymi Monetami. Takie nagradzanie osób kupujących daje korzyści jednej i drugiej stronie. Allegro zyskuje stałych klientów, a konsument oszczędza pieniądze.

Patrząc na to w jak szybkim tempie rozwija się technologia związana z Internetem i urządzeniami takimi jak komputery i telefony, bez wątpienia da się stwierdzić, że zakupy przyszłości będą związane właśnie z postępem tych sektorów. Coraz częściej usługi, płatności, zamówienia będą realizowane online. Zakupy robione przez Internet na takich stronach jak Allegro czy Amazone zdominują nabywanie produktów w sklepach stacjonarnych. Wygra wygoda, bezpieczeństwo i oszczędność, która coraz częściej przemawia do klientów.